Kenapa kita mesti hentikan penggunaan minyak sayuran yang bertoksik dan bertukar kepada minyak kelapa

Seperti yang dibincangkan pada minggu lepas; THE COCONUT KITCHEN – Kepentingan kelapa sebagai ‘superfood’ – Keperluan asas yang diperlukan di dalam diet harian kita ialah dengan menggunakan minyak kelapa yang tidak berbau (bertujuan menghapuskan proses radang di dalam minyak sayuran yang bersumberkan daripada jagung, soya, kanola, bunga matahari dll). Mungkin ini dianggap kontroversi bagi sesetengah pihak, tetapi kita boleh memahami perkara sebenar mengenai kemudaratan minyak sayuran.

hentikan penggunaan minyak sayuran yang bertoksik dan bertukar kepada minyak kelapaIndustri minyak sayuran di Amerika dan Eropah mempunyai pengaruh yang kuat bagi mengaburi kebaikan minyak tropika selama 40 tahun dengan menghebohkan maklumat yang tidak benar tentang kebaikan minyak sayuran yang mengandungi lebihan Omega 6 yang memudaratkan dengan menarik tumpuan pengguna di seluruh dunia. Penganalisis diet menyedari bahawa peratus lebihan lemak poli-taktepu yang tinggi di dalam diet harian kita menjadi aspek utama dalam mengakibatkan penyakit jantung serta keradangan yang lain.

Lebihan asid linoleik dipercayai sebagai punca utama dan kita sebagai pengguna yang bijak perlu memilih minyak masak yang menghasilkan asid linoleik dalam kuantiti yang paling rendah bagi mendapatkan diet yang seimbang. Merujuk jadual dibawah, warna BIRU merujuk kepada kandungan asid linoleik yang terdapat di dalam minyak masak serta lemak makan. Kandungan asid linoleik di dalam minyak perlu dielakkan bagi mengembalikan keseimbangan antara asid lemak dengan Omega 3, Omega 6, Omega 9 dan rantaian asid lemak sederhana (MCT). Jadi, sebolehnya gunakan minyak masak yang mempunyai asid linoleik yang rendah dan mempunyai daya tahan haba yang tinggi di dalam lemak tepu seperti Minyak Kelapa, Marjerin dan Minyak Kelapa Sawit.

Lebihan asid linoleik dipercayai sebagai punca utama dan kita sebagai pengguna yang bijak perlu memilih minyak masak yang menghasilkan asid linoleik dalam kuantiti yang paling rendah Pengambilan avokado serta kekacang mengandungi asid linoleik dalam kuantiti yang berpatutan dianggap tidak berbahaya, tetapi yang menjadi isu adalah asid linoleik yang dipanaskan digunakan secara berlebihan di dalam minyak masak boleh menjadi toksik sejurus mengakibatkan penyakit kronik serta obesiti. Kini, pengambilan asid linoleik 10 kali lebih banyak berbanding zaman dahulu kala yang menjadi punca utama dalam mengakibatkan wabak pada penyakit kronik yang tidak dapat dibendung lagi. Hal yang sering dipersalahkan di dalam ‘ Diet Barat' ialah isu tentang penggunaan minyak masak yang salah di dalam masakan harian. Kebanyakan masyarakat telah berhenti menggunakan mentega (minyak sayuran berhidrogen) apabila mereka mula sedar akan keburukannya, jadi, langkah yang sama perlu diambil dengan mengelakkan pengunaan minyak sayuran yang mengandungi asid linoleik yang sangat tinggi dalam apa jua bentuk sekalipun.

Minyak kelapa organik yang diiktiraf hanya menggunakan karbon yang aktif daripada sabut kelapa dan tanah liat bentonit bagi mengeluarkan aroma dan pigmentasi berwarnaPerkara yang menakjubkan tentang minyak kelapa tidak berbau yang diiktiraf organik ialah proses penghapusan aroma dan rasa kelapa dengan menggunakan mesin tanpa sebarang bahan kimia yang dicampurkan sepanjang pemprosesan tersebut. Minyak kelapa organik yang diiktiraf hanya menggunakan karbon yang aktif daripada sabut kelapa dan tanah liat bentonit bagi mengeluarkan aroma dan pigmentasi berwarna. Inilah sebabnya kenapa kita perlu lihat logo organik dalam produk bagi memastikan ia melalui proses bebas kimia! Minyak kelapa tidak berbau sesuai digunakan dalam setiap jenis masakan serta minyak tanpa rasa ini memberikan zat yang mencukupi dan menjadi kesukaan orang ramai. Minyak kelapa ini semestinya sempurna di dalam apa jua masakan disebabkan sifat minyak ini yang mempunyai daya tahan haba tinggi serta tahan proses oksida yang patut dijadikan sebagai satu-satunya minyak bagi menggoreng.

Carta ini juga boleh menjadi rujukan bagi memahami secara mendalam akan perbezaan pelbagai jenis minyak dan lemak makanCarta ini juga boleh menjadi rujukan bagi memahami secara mendalam akan perbezaan pelbagai jenis minyak dan lemak makan. Di samping itu, daya tahan haba hanya untuk rantaian sederhana serta rantaian panjang lemak tepu manakala kesemua lemak tidak tepu tidak stabil dan mudah oksida apabila dipanaskan, jadi ia bagus digunakan hanya untuk minyak perahan sejuk (cold pressed) atau secara semulajadi.