7 Kelebihan Tongkat Ali

Eurycoma longifolia (EL) atau lebih dikenali sebagai Tongkat Ali ialah tumbuhan kecil yang boleh ditemui di hutan tropika, hutan pantai berpasir, dan lokasi berbukit dengan ketinggian sehingga satu kilometer atau 1000 meter. Tongkat Ali dianggap mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, termasuk anti-bakteria, anti-malaria, dan pencegahan kemerosotan tulang. Selain itu, Tongkat Ali juga sering digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat penyakit kesuburan lelaki. Walau bagaimanapun , herba ini juga mempunyai kelebihan lain selain daripada merawat penyakit tersebut.

 

Apakah sebenarnya Kelebihan Tongkat Ali?

Tongkat Ali ialah pokok renek malar hijau tinggi yang berasal dari Asia Tenggara. Lelaki di Malaysia melaporkan bahawa teh daripada tumbuhan ini meningkatkan kebolehan seksual dan kelelakian mereka. Akibatnya, tumbuhan ini mendapat permintaan tinggi dan kini diklasifikasikan sebagai spesies "dilindungi". Teruskan membaca untuk mengetahui kelebihan Tongkat Ali.

#1 Mengurangkan Tekanan Dan Stress

Tongkat Ali telah ditemui dalam kajian untuk mengurangkan tahap hormon kortisol, yang menyebabkan orang berasa gelisah, keliru, bimbang, dan cemas. Ia juga telah terbukti dalam meningkatkan mood seseorang. Para saintis juga berpendapat bahawa Tongkat Ali mempunyai fungsi yang sama seperti ubat anti-kecemasan dalam mengurangkan gejala kebimbangan.

#2 Keletihan Berkurang, Dan Komposisi Badan Diperbaiki

Tongkat Ali mengandungi eurycomaside, eurycolactone, dan eurycomanone, yang boleh membantu badan menggunakan tenaga dengan lebih cekap, mengurangkan keletihan, dan meningkatkan stamina. Dalam erti kata lain, bahan kimia ini meningkatkan prestasi fizikal serta komposisi badan. Kajian mendapati pengambilan 100mg ekstrak Tongkat Ali selama 5 minggu menghasilkan peningkatan jisim badan yang ketara serta pengurangan kandungan lemak.

#3 Meningkatkan Tenaga Seksual Lelaki

Tongkat Ali, seperti yang kita sedia maklum, telah lama digunakan untuk menangani masalah tenaga batin lelaki. Penyelidikan yang meluas juga telah mendedahkan bahawa menggunakan tongkat Ali mempunyai kesan yang baik. Pengurangan tahap hormon testosteron pada lelaki boleh menyebabkan pelbagai masalah seperti libido rendah, disfungsi erektil, dan ketidaksuburan. Dalam satu kajian, 90 peratus daripada semua lelaki dengan testosteron rendah dalam kajian itu mencapai tahap hormon normal selepas mengambil Tongkat Ali. Tambahan pula, ia telah terbukti meningkatkan disfungsi erektil, keseronokan seksual, dan kualiti sperma.

#4 Pencegahan Jangkitan Bakteria

Tambahan pula, penggunaan daun Tongkat Ali kelebihan telah terbukti berkesan dalam mencegah jangkitan kuman yang disebabkan oleh Salmonella Typhi, Escherichia Coli (E.Coli), Staphylococcus aureus, dan Serratia marscesens. Bakteria ini boleh menjangkiti kulit, paru-paru, dan darah.


#5 Meningkatkan jisim dan kekuatan otot kerana kesannya terhadap tahap testosteron.

Selain itu, antara kelebihannya juga adalah ia kadangkala digunakan untuk meningkatkan prestasi sukan, kekuatan fizikal dan kehilangan lemak. Dalam kajian awal yang diterbitkan dalam British Journal of Sports Medicine, penyelidik mendapati bahawa mengambil 100 mg ekstrak Eurycoma longipol setiap hari selama lima minggu meningkatkan jisim dan kekuatan otot pada lelaki yang mengambil bahagian dalam program latihan kekuatan intensif berbanding mereka yang tidak.

#6 Pencegahan Pereputan Tulang (Osteoporosis)

Osteoporosis adalah gangguan yang menyebabkan kepadatan tulang merosot dan menjadi rapuh. Tulang menjadi rapuh dan mudah patah akibat penyakit ini. Penyakit ini biasa berlaku pada orang tua, terutamanya wanita selepas menopaus, apabila badan tidak lagi dapat menggantikan struktur tulang lama dengan tisu yang lebih baru dan lebih sihat.

#7 Meningkatkan Metabolisme Badan

Kadar metabolisme yang tinggi dalam badan akan mempercepatkan proses pembakaran lemak dan pembebasan tenaga. Kelebihan dianggap mempunyai keupayaan untuk mempercepatkan operasi hormon Tiroksin, yang meningkatkan pengambilan oksigen dan dengan itu mempercepatkan proses melepaskan tenaga daripada badan.

Kesimpulannya, kajian saintifik telah menunjukkan beberapa kebaikan Tongkat Ali. Ia mengandungi khasiat dan fungsi bukan sahaja pada akarnya, tetapi juga pada daun dan batangnya. Walau bagaimanapun, dos dan garis panduan pengambilan profesional kesihatan harus dipatuhi. Kami berharap informasi yang diberi dapat menerangkan sebanyak sedikit tentang kelebihan dan kegunaan Tongkat Ali.