Kajian baru-baru ini dari Jepun mengatakan bahawa peningkatan kekuatan otot sejurus penggambilan Minyak MCT hanya dalam masa 3 bulan

Kehilangan kekuatan otot dan kelemahan pada orang tua adalah faktor serius yang terdedah kepada gaya hidup yang lebih aktif dan pelbagai faktor tambahan kesihatan yang berisiko. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam bulan ini di dalam America Journal of Clinical Nutrition, seramai 64 orang tua gagal menetap di pusat penjagaan orang tua di Jepun dalam purata umur 85.5 tahun hanya dengan diberi 6ml Minyak MCT (anggaran 1 sudu kecil) setiap hari. Keputusan yang terbaik bagi memperbaiki kekuatan otot dan fungsinya dapat dilihat setelah mengambil Minyak MCT hanya dalam masa 3 bulan berturut-turut serta tiada nutrien tambahan yang diperlukan bagi mencapai kesan ini.

Kemerosotan otot berkaitan dengan usia adalah normal tetapi sangat dicegah

Kehilangan otot secara semulajadi yang berlaku dengan penuaan dikenali sebagai ‘sarcopenia’ dan selepas umur 50, kita akan kehilangan sebanyak 1% dari jisim otot setiap tahun. Lebih daripada sekadar kehilangan jisim otot dan kekuatan pegangan tangan, otot kita yang masih wujud lebih terdedah kepada ‘muscle atrophy’ (pengecutan saiz otot dan integriti), pengurangan kualiti terhadap tisu otot, menggantikan fibre otot dengan lemak dan fibrosis otot. Menjaga integriti otot apabila kita meningkat usia adalah menjadi satu kepentingan dalam perbaiki kelanjutan usia, meningkatkan mobiliti dan mengurangkan penyakit. Kajian ini sangat menarik kerana ianya fokus lebih kepada golongan pesakit tua yang sangat lemah, sudah mempunyai mobiliti rendah dengan persekitaran pusat penjagaan dan dipantau dengan Minyak MCT, sesuatu yang tidak boleh dijumpai di dalam diet orang Jepun. Lebih penting, apabila Minyak LCT mentadbir di dalam kumpulan utama (minyak sayuran biasa Omega 6 yang diproses), maka penurunan yang sebenar sebanyak 12% pada kekuatan otot di kaki dari permulaannya, berbanding dengan peningkatan sebanyak 48% di dalam kumpulan Minyak MCT. Oleh itu, kita dapat melihat minyak sayuran yang digunakan, dan terutamanya yang digunakan di dalam masakan oleh ibu bapa kita dan warga emas dengan secara tidak sengaja akan mempercepatkan atau melambatkan penurunan otot berkaitan dengan umur tanpa disedari.

 

MCT Oil boosts muscle strength and function in the elderly

Bagaimana jika kita mengambil makanan tambahan yang memberi tenaga, kesediaan untuk bersenam dan perkembangan otot sekali gus pada orang tua - kesemuanya dalam satu?

 Minyak MCT telah pun digunakan sebagai salah satu bahan dalam membina otot/ kecergasan gim untuk bertahun-tahun tetapi kajian ini menumpukan kepada keseluruhan kategori yang baru penggunaan pada golongan orang tua bukan hanya mencegah penurunan otot berkaitan umur malah sebagai sokongan bagi menggalakkan bersenam dan menambahkan perkembangan serta kekuatan otot. Sesiapa pun yang kerap meminum Minyak MCT mengetahui bahawa ia memberi tenaga dan ini lah sebabnya mengapa satu sudu kecil selalu dimasukkan ke dalam minuman pagi, kopi/teh anda.

Di Rainforest Herbs, kami pakar dalam mengembangkan kepelbagaian produk dengan menggabungkan Minyak MCT, menjadikan ianya mudah bagi kedua-dua golongan muda mahupun yang tua bagi penggambilan setiap hari. Kami telah mencipta “MCT Fitness Senior Citizen Pack” bagi menyediakan 5 produk asas kami yang membekalkan jumlah minima MCT yang diperlukan setiap hari bagi mencapai matlamat dengan mudah. Lebih penting, kami juga menawarkan pek promosi secara pukal (bulk) untuk 20% diskaun ditambah lagi dengan beberapa faedah yang lain.

Bagi melihat kajian yang dijalankan, sila klik disini.